2015. jan 30.

Büszkeség és balítélet : Jane Austen

írta: bookgirl
Büszkeség és balítélet : Jane Austen

avagy a klasszikusok mindig beválnak...

pride_and_prejudice_2005_by_sprspr-d48zixd.jpg

Be kell valljam a filmet hamarabb megnéztem, így a könyv elolvasása evidenssé vált. Épp romantikus hangulatomban voltam(ritka pillanataim egyike) amikor nekikezdtem. A meglepő csak annyi volt hogy mindent megkaptam a filmtől, amit elvártam szerelmet, bonyodalmakat és persze egy gyönyörű befejezést. A színészeket is szerintem nagyszerűen belőtték, úgyhogy mindennel meg voltam elégedve.

Hatalmas lendülettel iramodtam neki a könyvnek, amiről bátran kijelenhetem, hogy olvastatta magát. Nekiültem délután és egyszer csak az órára pillantva látom,hogy mindjárt itt a holnap.... Emellett mindig történt valami érdekes ami bonyolította a szálakat vagy éppen viccessé varázsolta a helyzetet(itt gondolva a kínos szituációkra, vagy éppen szóbeli csipkelődésekre). Ez a könyv csak még jobban megszerettette velem a más korból való olvasást.

Fülszöveg:

Szerelmek és félreértések klasszikus meséje a XVIII. századvégi Angliából. Az öt Bennet nővér élete a férjkeresés jegyében zajlik: anyjuk megszállottan próbálja biztosítani számukra a megnyugtató jövőt valami pénzes – és lehetőleg rangos – férfiú mellett. Csakhogy a jó eszű és éles nyelvű Elizabeth szélesebb perspektívákban gondolkozik, és ebben apja is támogatja őt. Amikor Mr. Bingley, a módos agglegény beköltözik az egyik szomszédos birtokra, felbolydul a Bennet-ház élete. A férfi előkelő londoni barátai és a vidékre vezényelt nyalka, ifjú katonatisztek közt bizonyára számos udvarlója akad majd a lányoknak. A legidősebb lány, a derűs és gyönyörű Jane úgy tűnik, meghódítja Mr. Bingley szívét. Ami Lizzie-t illeti, ő megismerkedik a jóképű, és látszólag igencsak dölyfös Mr. Darcyval, és máris kezdődik a nemek ádáz csatája. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Elizabeth nem várt házassági ajánlatot kap a Bennet-vagyont öröklő unokatestvértől, és amikor Mr. Bingely váratlanul Londonba távozik, magára hagyva a kétségbeesett Jane-t, Lizzie Mr. Darcyt teszi felelőssé a szakításért. Ám egy Lydiával kapcsolatos családi válsághelyzet hamarosan ráébreszti hősnőnket arra, hogy mindvégig balul ítélte meg ezt a büszke férfit…
Eredeti hangú, máig modern, magával ragadó történet, melyben magunkra ismerhetünk.

Be kell vallanom, hogy első elolvasásra kissé belezavarodtam a fülszövegbe, hiszen egy csomó nevet kaptam amit nem tudtam hova tenni, így muszáj voltam kideríteni,hogy ki-kicsoda. :)

Aki szeret táncolni, attól mindig csak egy lépésre van a szerelem.

Maga a cselekmény eléggé mozgalmas és szövevényes, a lényeg az, hogy kapunk egy csapat "házasodni akaró" lányt, akik közül szerencsére találunk ép eszűeket is, akiket nemcsak a hozomány és a birtok nagysága érdekel. Őket az úgymond csak mesékben létező SZERELEM mozgatja.
És akkor itt kiemelném Jane-t és Lizzy-t a lányok közül, mert ugyanis a többieknek annyi eszük sincs mint egy villanyoszlopnak(már bocsánat, de ez az igazság, aki olvasta tudja, hogy igazam van :D ).

Szóval Jane és Elizabeth ,akik úgymond gondolkoznak is a tetteik előtt. Nagyon nagyon tetszett a kettőjük között lévő szoros kapcsolat, mert nemcsak testvérek, de legjobb barátnők is (ritkaságnak számítanak manapság az ilyen kapcsolatok...)

 

– Majd megszakad a szívem – mondta az asszony –, ha arra gondolok, hogy Charlotte Lucas fog parancsolgatni ebben a házban! Nekem kelljen kimenni innen, és megérnem, hogy ő foglalja el itt a helyemet!
– Drágám, ne forgasson a fejében ilyen komor gondolatokat! Hátha jobban üt ki a dolog. Hiszen az a remény is megvan, hogy én élem túl magát.

                                                                                                                                                             -Mrs és Mr Bennet

 

De a női karakterek mellett a férfiakat is meg kell említenünk, hisz ők is fontos szereplői a könyvnek. Mr. Bennet mondhatni az egyik legjobb karakter, rengeteget röhögtem(néhol hangosan is) frappáns megjegyzésein melyeket vagy feleségéhez vagy együgyű lányaihoz idézett.

– Bármennyire utálok levelet írni, a világért sem hagynám abba a levelezést Collinsszal. Ha egy-egy levelét ovasom, kénytelen vagyok elismerni, hogy még Wickhamen is túltesz, pedig én igazán sokra becsülöm vőmuram arcátlanságát és képmutatását.

                                                                                                                                                        -Mr.Bennet


Mr. Bingley-ről már az első percben tudtam, hogy ő csak Jane párja lehet. Valahogy nagyon egymáshoz passzoló az egyéniségük?? Nem is tudom igazán megmondani.... Így kellett lennie és kész.


Mr. Darcy már teljesen más tészta volt őt meg kellett fejteni, de azért kíváncsi lettem volna az ő szemszögére, gondolataira, mondjuk a levelében igen jól kifejezi magát.

Szót érdemel még a szereplők jellemfejlődése is mind Mr. Darcy mind Lizzy felől is. Hosszú utat tettek meg míg egymásra találtak és közben megtanulták, hogy míg egyiküknek a büszkeségét addig a másiknak az előítéletét(balítéletét) kell félre tennie. Ezzel megmagyaráztuk a találó címet is :D

Hiába minden küzdelmem. Hasztalan. Az érzéseimet nem tudom elfojtani. Meg kell engednie, hogy elmondjam, mennyire lelkesen csodálom és szeretem önt.

                                                                                                                                                               -Mr Darcy

Az eseménysorozat nagyon keszekusza ezért nemigazán kezdenék bele, akinek felkeltette az érdeklődését a könyv az így is el fogja olvasni szerintem. Ármánykodás, Szerelem , és még sok egyéb más ez mind megtalálható eme gyönyörű könyvben. Gratula (így utólag is) az írónőnek, már értem miért szeretik annyira és miért dicsérik annyian. Úgy érzem és is közéjük tartozom most már. :D

Ajánlom azoknak akik szeretik a romantikus és más korokban játszódó könyveket, nagyon jó választás!  :D

Értékelés: 5/5***** IMÁDTAM *-*

 

Szólj hozzá

Romantikus Klasszikus Filmadaptáció Történelmi romantikus